[X]FEFV

[X]FEFV @ Art Kino Croatia, Rijeka 05.11.2012.

18:00 eksperimentalni filmovi 90′,
20:00 Four Roses Kris De Meester 80′
 

Odabrani filmovi i video-radovi:
Andrea Kustić: You are of no importance 5′’50” / Piotr Krzymowski: Color Invention 5’’40” / ’’’’Richard Webb: Death by Cathode Ray 2’’17’’” / Tom Walker: Kung-fu 8’’” / Unicorn semiotics:The Diffrence Between Red And Brown 1′’49’’” / Evgeniy Vaschenko: Statement1___03 2′’34’’” / Sinišša Lordan:Grüner Tisch 3′’30’’” / Matt Grote: VAST 3’’27’’” / Hamed Sahihi: Sun-down 3’’30’’” / Jorge Lopez Navarrete: the same conversation 2’56’’” / Athanasia Leivaditou: 1,6 S.M. OF LIFE 7’’12’’” / Kiron Hussain: Slick Horsing 2’’22’’” / Liput Przemyslaw: VHS 3’37’’” / Steve Wiseman: Channels 1’’37’’” / Max Hattler: rescore 192010 – excerpt: Richter & Ruttmann 3′’11’’” / David O’’Reilly: Please Say Something 10’’1’’” / color nurse: ABSORBED 10’’ / Emre Onol: mumu 20’’” / Jonathan Gille: In Orbit 2’’57’’” / Vadim Smakhtin: Every time I know 1′’30’’” / Daniel Sousa: Minotaur 8’’ / Kris De Meester: Four Roses 80′


 

U svom trećem, iznova izmijenjenom, izdanju Festival eksperimentalnog filma i videa – [X]FEFV, predstavlja recentnu eksperimentalnu filmsku i video art produkciju nadopunjenu ostalim žanrovskim i stilskim hibridima. U odnosu na prethodnu kada se prikazivanje organiziralo na otvorenom [Trg Kamplin, Krk] stvorivši tako specifičan ambijent u srcu starogradske jezgre, ove je godine Festival poprimio dvoranski/kino karakter, održavajući se u Art Kinu Croatia u Rijeci. Uz to, program Festivala može se pratiti na I-KRK-u, inače specjaliziranom programu gradske kabelske televizije [nažalost dostupnom tek Krčanima].

Osim promjene lokacije, uz ovogodišnju smotru vezuje se još jedna novina. Naime, program je trodjelan, s time da jedan dio triptiha čine najkreativniji uratci iz 2010., drugi selekcija iz 2011., a treći, minutažom najznatniji, odabir od stotinjak na natječaj prijavljenih radova, koji pruža dobar uvid u sve zanimljivije trendove suvremene eksperimentalne filmske i video produkcije.

Osim nekolicine domaćih eksperimentalnih filmaša [Andrea Kustić, Unicorn semiotics] ovogodišnji je Festival okupio autore iz Poljske, Velike Britanije, Ukrajne, Njemačke, SAD-a, Irana, Španjolske, Grčke, Rumunjske, Turske, Rusije, Portugala i Belgije.

Pored niske vizualnih-audio istraživanja, valja izdvojiti radove koji su obzirom na svoju kvalitetu, odnosno inventivnost u pristupu svim razinama video teksture, te istančan likovni senzibilitet, na prošloj i pretprošloj smotri izdvojeni kao vizualno i konceptualno najpotpuniji.

Riječ je o radu Color Invention mladog poljskog autora Piotra Krzymowskog koji u profinjenoj [visokoestetiziranoj] maniri uvodi u metafiziku boje, te Sun-down iranskog autora Hameda Sahihija čija kratka meditecija s prikazom idile na obalama Kaspijskog jezera završava iznenađujućom fantazijom.

Pored kratko i srednjemetražne produkcije festivalski je program dopunjen i jednim dugometražnim filmom. Four Roses belgijskog filmaša Krisa De Meestera, prizivajući filmografiju ranog Jarmuscha, predstavlja izvrstan primjer nezavisne kinematografije. Patinirana crno-bijelo, ta nas De Meesterov drama upoznaje s dvanaestero likova zarobljenih u svojim hotelskim sobama i prepuštenim – doslovno ubijanju vremena. Idealna podloga za istraživanje izolacije, interakcije i samog postojanja.

 

Previous

 

Organizaciju i selekciju radova ovogodišnjeg Festivala eksperimetalnog filma i videa potpisuje Kulturno-umjetnički laboratorij [KUL●], neprofitno udruženje osnovano s ciljem poticanja, promicanja i razvoja nezavisnog kulturno-umjetničkog izražavanja i javnog djelovanja.

 

Previous

 

Andrea Kustić [HR] videom You are of no importance ilustrira urušavanje gotovo svetih principa masovne produkcije [očito izazvane potražanjom] diktirane jedino logikom kapitala. Piotr Krzymowski [PL] radom Color Invention na jedinstven način, sjedinjujući monolog i profinjene apstraktne obrasce, istražuje metafiziku boje.

Slow-motion snimka Richarda Webba [VB] Death by Cathode Ray, prati koloristički istančan fosforni bljesak [phosphor flash] uhvaćen na ekranu ugašenog televizora. Jednostavna, i duhovita, video skica Toma Walkera [VB] Kung-fu iznenađuje – headbangingom. Unicorn semiotics [HR] eksperimentom The Diffrence Between Red And Brown, uvažavajući senzibilitet teorije likovnosti, istražuju suptilne kodove skrivene iza različitih boja.

Statement1___03 Evgeniya Vaschenka [V4W.ENKO] [UKR] dijelom je istrižavanja koje prati korelaciju između vanjskih [nekontroliranih] faktora i unaprijed programiranih algoritama koja se oblikuje pod utjecajem različitih procesa. Unutarnju silu videa tako čine jednostavni [video-audio] elementi čija interakcija proizvodi mnoge harmonične varijacije.

Grüner Tisch Siniše Lordana [NJE] poput video igrice, koja s promatračeve stane izmiče kontroliranju, uvodi protagoniste predane jedinstvenoj akciji – natjecanju u bacanju džepnog nožića. Matt Grote [SAD] na trenutke flourescentno crvenim videom VAST upušta se u šetnju malo poznatim sferama mentalnog univerzuma – egzistencijom iza egzistencije – otkrivajući katarzu.

Svoju fantaziju Hamed Sahihi [IRN] smješta na obale Kaspijskog jezera, jednom od najdražih odmarališta stanovnika Teherana. Sun-down tako pruža u maglom obojenu idilu – jedinstvo unatoč posvemašnjoj različitosti okupljenih.

Jorge Lopez Navarrete [ŠPA] projektom the same conversation, koji okuplja ciklus kratkih video radova, istražuje potencijal kulminacije [napetost] uvijek istog razgovora i njegovog izvjesnog završetka, kojeg u nizu kratkih sekvenci vode različiti sugovornici.

Athanasia Leivaditou [GR] videom 1,6 S.M. OF LIFE istražuje odnos/suživot dvaju čovjekovih [ne nužno razdvojenih] identiteta definiranih prostorom: njegovu privatnost nasuprot uronjenosti u posao. Athanasia Leivaditou, potaknuta mišlju o životnom prostoru čije su granice sve češće zidovi ureda, prostrani radni stol pretvara u krevet – jer nekoliko sati sna u borbi s rokovima čine luksuz današnjice.

Kiron Hussain [VB] u profinjenoj eksperimentalnoj animaciji Slick Horsing surfa skrivenim strahovim mračne strane svojeg djetinjstva. Liput Przemyslaw [PL] animiranim kolažom VHS istražuje granice vlastitih ilustracija, ali i mogućnosti [teksture] različitih video-medija. Channels Stevea Wisemana [VB] podsjeća nas da živimo matricu – ten forty five pm; this is the world now; move a fin and the world turns; sit in a chair and pictures change.

Eksperiment Maxa Hattlera [NJE] rescore 192010 – excerpt: Richter & Ruttmann predstavlja readymade [reciklažu] temeljen[u] na radovima Hansa Richtera [Rhythm 21, 1921.], Waltera Ruttmanna [Opus IV, 1925.], Slavka Vorkapicha [Abstract Experiment in Kodachrome, 1940. – 1950.] i Ralpha Steinera [Mechanical Principles, 1930.].

Krajnje minimalistička računalna 3D animacija Davida O’Reillya [SAD], Please Say Something, donosi update [ili destrukciju] podžanra animiranog filma u kojem su glavni protagonisti mačka i miš, dok se u budućnost smještena radnja vrti oko njihova i nadalje problematičnog odnosa.

ABSORBED umjetnice poznate kao color nurse [RUM] mračna je fantazmagorija u čijem se središtu nalazi dječak koji sanjajući oslobađa duh laneta stradalog pred njegovim očima. Životinjska duša najprije egzistira u njegovu umu, zatim se materijalizira i poistovjećuje s dječakom, da bi konačno postala dio kozmičkog jedinstva – u skladu sa zakonima odnosa mikro i makrokozmosa.

Koristeći estetiku promidžbenih poruka Emre Onol [TUR] računalnom [baby-vision] animacijom mumu nastoji stvoriti nježunu rodiljsku atmosferu. Jonathan Gille [VB] animacijom In Orbit istražuje fiziku i mistiku univerzuma, bilježeči tranzit planete preko nepoznate zvijezde. Vadim Smakhtin [RUS] kretnjom čestica koje formiraju koncentrične krugove radom Every time I know uspjeva demonstrirati snagu kozmičke energije.

Minotaur Daniela Sousa [POR] nova je interpretacija drevnog minojskog mita. U središtu priče sada je Minotaur koji napušten na svome otoku provodi djetinjstvo, a društvo mu prave tek crvena kugla i vlastiti odraz u mnoštvu zrcala s kojim je, kada se prepusti plesu, u savršenom sinkronicitetu. Međutim, na otok nenadano dolaze posjetitelji, koji se ne ponašaju poput Minotaurovih rasplesanih blizanaca, što u njemu izaziva frustraciju i budi istinsku prirodu.

Four Roses Krisa De Meestera [BEL] provokativna je drama čiju bit možda najbolje ilustrira citat američkog filozofa Henrya D. Thoreaua: As if you could kill time without injuring eternity.

Igor Gržetić

[X]FEFV @ art-kino.org

Katalog [X]FEFV.pdf (hr/eng) 2,8 MB