Igor Gržetić: Rorschach i nova pornografija

17.09. – 03.10.2010. @ galerija DECUMANUS, Krk
 

Projekt Rorschach i Nova pornografija javlja se kao rezultat višegodišnjeg studiranja jedne relativno mlade, ali zahtjevne, discipline – teorije likovnosti. Ušavši dublje u materiju ove struke sve mi je jasnijim postajalo provođenje interdisciplinarnosti – pažljivo ispreplitanje povijesti umjetnosti s postignućima ostalih znanstvenim disciplinama. Ovaj projekt tako objedinjuje raspravu o problemu iluzije austrijskog povjesničara umjetnosti Ernsta Gombricha, psihodijagnostička istraživanja švicarskog psihijatra Hermanna Rorschacha, te neobično igranje slobodnim mrljama njemačkog pjesnika, medicinara i parapsihologa Justinusa Kernera. Obzirom na specifične životne puteve Rorschach i Kerner različito su pristupili istom fenomenomenu. Dok je Rorschach, oslanjajući se na slobodne vizualne obrasce razvijao (psiho)dijagnostiku, Kerner se pred kraj života, pomoću istih, upustio u složena evociranja. Projekt Rorschach i Nova pornografija temelji se na spomenutoj intrigi – fenomenu različitog kodiranja istog obrasca ovisnom o mentalnoj usmjerenosti promatrača. Postav projekta tako okuplja dva grafička i jedan fotografski ciklus, grafički diptih, niz memorabilija i (pseudo)dokumentarni video. Ciklus – Porno(grafija) – otkriva akciju stvaranja slobodnih mrlja na komadu presavijenog papira samo što je tinta u ovom slučaju zamijenjena nagim ženskim ili muškim torzom. Opisani postupak rezultirao je stvaranjem začudnih predodžbi koje, obzirom na karakter obrasca i moguću fantaziju promatrača, dobivaju pornografski potencijal.

Šestodijelni grafički ciklus objedinjen nazivom Novi Rorschach pruža modifikacije izvornih Rorschachovih mrlja pridružene Kernerovoj spiritističkoj poeziji objavljenoj u neobičnoj zbirci Kleksographien.

Ciklus – Porno(grafija) – otkriva akciju stvaranja slobodnih mrlja na komadu presavijenog papira samo što je tinta u ovom slučaju zamijenjena nagim ženskim ili muškim torzom. Opisani postupak rezultirao je stvaranjem začudnih predodžbi koje, obzirom na karakter obrasca i moguću fantaziju promatrača, dobivaju pornografski potencijal.

Fotografski ciklus Schloss vizualizira fantazmagoriju čiji se protagonisti uronjeni u vječnu konteplaciju trude složiti slagalicu izgubljenog (psihodijagnostičkog) znanja. Ovaj fotografski niz inspiriran je kritikama Rorschachovog testa, testa tematske apercepcije (TAT) i testa crtanja slike čovjeka pod nazivom What’s Wrong with This Picture? (Scott O. Lilienfeld, James M. Wood i Howard N. Garb) u svibnju 2001. objavljenim u časopisu Scientific American.

Rad Schwarz und Weiß čini niz memorabilija – bijelih/sivih majica koje su ispisane grafitima čiji obrasci otkrivaju elemetne mitologije projektivne likovosti.

Igor Gržetić

 

Previous

Katalog izložbe Rorschach i nova pornografija.jpg ( 2.2 MB )